< Všechna témata
Tisk

Úvod do OOP v C++


Co je to objektově orientované programování?

Objektově orientované programování je paradigma, které používá „objekty“ – datové struktury obsahující data ve formě polí, často známých jako atributy; a kód ve formě procedur, známých jako metody.

OOP se zaměřuje na organizaci softwaru jako sady objektů, které interagují mezi sebou, což usnadňuje modularitu, znovupoužitelnost kódu a udržování.

Proč používat OOP?

  • modularita – jednotlivé objekty mohou být nezávisle vyvíjeny a testovány, což zjednodušuje správu velkých aplikací
  • znovupoužitelnost – objekty a třídy mohou být znovu použity v různých programech
  • snadné udržování – změny v jedné části programu mají menší vliv na ostatní části díky zapouzdření
  • rozšiřitelnost – nové funkcionality lze snadno přidat prostřednictvím dědičnosti a polymorfismu

Základní terminologie

  • třída – definice, která specifikuje atributy a metody, které budou mít objekty, třída funguje jako šablona pro vytváření objektů
  • objekt – instance třídy, objekt má stav (data, atributy) a chování (akce, metody)
  • atribut (vlastnost) – proměnná uvnitř třídy, která drží data nebo stavy týkající se objektu
  • metoda (funkce) – funkce definovaná v třídě, která může manipulovat s atributy objektu nebo provádět operace související s objektem
  • dědičnost – schopnost třídy dědit atributy a metody jiné třídy, umožňuje znovupoužití kódu.
  • polymorfismus – koncept, který umožňuje použití jedné rozhraní pro různé datové typy, metody mohou být přetíženy nebo přepsány
  • zapouzdření – omezení přístupu k některým komponentám objektu a ochrana jeho interního stavu

Příklad

#include <iostream>
using namespace std;

class Auto {
    private:
        string znacka;
        int rokVyroby;

    public:
        Auto(string znacka, int rokVyroby) {
            this->znacka = znacka;
            this->rokVyroby = rokVyroby;
        }

        void zobrazInfo() {
            cout << "Značka: " << znacka << ", Rok výroby: " << rokVyroby << endl;
        }
};

int main() {
    Auto mojeAuto("Škoda", 2022);
    mojeAuto.zobrazInfo();
    return 0;
}

Zdroje

Seznam zdrojů

itnetwork.cz. Online. Dostupné z: https://www.itnetwork.cz/.

w3schools.com. Online. Dostupné z: https://www.w3schools.com/.

Python 3 documentation. Online. Dostupné z: https://docs.python.org/3/

SMOLKA, Pavel. Programovací jazyk Python [online]. Mendelova univerzita v Brně, 2019. Dostupné z: https://emendelu.publi.cz/book/771-programovaci-jazyk-python-pruvodce-studiem

ŠVEC, Jan. Učebnice jazyka Python (aneb Létající cirkus) [online]. 2002. Dostupné z: https://i.iinfo.cz/files/root/k/Ucebnice_jazyka_Python.pdf

PILGRIM, Mark. Ponořme se do Python(u) 3: Dive into Python 3. CZ.NIC. Praha: CZ.NIC, c2010. ISBN 978-80-904248-2-1.

PECINOVSKÝ, Rudolf. Python: kompletní příručka jazyka pro verzi 3.11. Knihovna programátora (Grada). Praha: Grada Publishing, 2023. ISBN 978-80-271-3891-3.

Další zdroje (Youtube, obrázky) jsou vždy uvedeny.

Obsah
© 2025 Lukáš Pospíšil